Začneme historií, roku 1905 patentoval švýcarský konstruktér Alfred Bűchi svůj průkopnický vynález turbodmychadlo. Ze začátku si nikdo neuvědomoval, jaký potenciál tento objev měl. Teprve až před II. světovou válkou našel uplatnění v lodních motorech a letadlech.
O pár let později nalezl své místo i v automobilovém průmyslu, přesněji v 70. letech, kdy vyjely první dva vozy s přeplňovaným motorem. Oldsmobile Jetfire a Chevrolet Corvair Monza se však pro svoji poruchovost na trhu moc dlouho neohřály a nakonec byly staženy z prodeje. Větší slávu v té době zažívala turbodmychadla v rámci závodů formule 1. Díky těmto úspěchům se automobilky snažily o zařazení turba do svých nejlepších modelů.
Největším průkopníkem v tomto směru bylo Porsche, které na trh v roce 1975 uvedlo legendární model 911Turbo. V roce 1976 pak představila automobilka Saab první přeplňovaný čtyřválec. Roku 1978 spouští i Mercedes-Benz na trh svůj první přeplňovaný vznětový motor ve voze Mercedes 300 SD. Pozadu nezůstala ani značka Volkswagen, a tak v roce 1981 představili dnes už kultovní model Golf.
Další fází, kterou už známe asi všichni, jsou 90. léta a nástup motorů TDI s proměnou geometrií lopatek statoru dmychadla a integrací elektroniky do vznětových motorů.
Cílem přeplňování je zvyšování výkonu a krouticího momentu na principu většího množství vzduchu a paliva za jednotku času ve spalovacím prostoru. Tímto procesem klesá měrná spotřeba, proto se musí přeplňovací systém ladit dle konkrétního motoru. Zásluhou přeplňování máme i v nízkých otáčkách velmi solidní krouticí moment.
Prodej a servis turbodmychadel
Kvalitní turbodmychadla nabízí firma TURBÍNY CZ s.r.o. Mají široký sortiment pro veškerá užitková a osobní vozidla. A to jak nová, tak i repasovaná turba. Pro kompletní nabídku navštivte www.turbiny.cz, kde naleznete skladem vše od světových výrobců různých značek.