Mnoho lidí vnímá motocykl jako víc než jen způsob dopravy. Je to zdroj zábavy, volnosti, přítel na cestách i pomocník při každodenním dojíždění. Stejně jako se staráme o vše, co máme rádi, zaslouží si naši péči také motorka.
Hlavní částí každého motocyklu je motor. Jeho stav má přímý vliv nejen na pohodlí a radost z jízdy, ale hlavně na naši bezpečnost. Proto se vyplatí umět poznat známky, které ukazují, že motor potřebuje pozornost - ať už se jedná o menší problémy nebo vážnější závady.
Když přehlížíme první příznaky opotřebení nebo začínající poruchy, může se malý problém rychle změnit v nákladnou a dlouhou opravu. Včasné zjištění a výměna opotřebovaných díly motoru pro motocykly prodlouží životnost vaší motorky a dodá člověku jistotu, že je vše v pořádku.
Tyto díly zahrnují mnoho různých částí, například písty, válce, ventily, ložiska, těsnění, díly spojky i převodovky. Každý z těchto dílů má určitou životnost a jiný způsob, jak dává najevo, že už je čas na výměnu.
Hlavní známky, podle kterých poznáte, že je třeba vyměnit díly motoru
Motocykly sice nemluví, ale i tak nám dávají signály - například neobvyklými zvuky, vibracemi, slabším výkonem nebo změnou barvy kouře z výfuku. Naučit se tyto signály rozpoznat je základem, jak udržet stroj v dobrém stavu.
Nečekejte až na velký problém, snažte se zachytit i malé změny a řešte je včas. Pomůže to předejít další škodě.
Kdy přemýšlet o výměně motorových dílů?
Neměňte díly jen tehdy, když už je jasný problém, ale také v rámci pravidelné údržby tak, jak radí výrobce. Nejčastěji vás k tomu dovedou jasné varovné signály. Jakékoliv zvláštní chování motoru, které se liší od obvyklého, byste neměli ignorovat.
Může jít o nový zvuk, jiný pocit při jízdě nebo viditelné známky jako kouř či únik tekutin. Je důležité všimnout si i malých změn a neodkládat řešení.
Neznámé zvuky z motoru: první upozornění na problém
Motor má svůj typický zvuk. Každý nový, zvláštní zvuk by vás měl zpozornět. Tyto zvuky často upozorní na opotřebení, špatné mazání nebo povolené díly uvnitř motoru.
Které zvuky znamenají problém?
Zvuky z motoru mohou být různé a každý ukazuje na jiný problém. Může jít o cvakání, klepání, chrastění, pískání, skřípání, vrzání, dunění, rachtání nebo pulzování.
Sledujte kdy a při jakých otáčkách se zvuk objeví - při startu, zahřátém motoru, volnoběhu, akceleraci nebo při jízdě s vyšším zatížením.
Kdy je cvakání nebo dunění známkou nutné výměny dílů?
Ostré kovové klepání za jízdy znamená často problém s ložisky na ojnici. Rytmické ťukání se může týkat pístních čepů. Zvuk z horní části motoru, hlavně při zahřátí, většinou ukazuje na závadu u ventilů nebo jejich zdvihátek. Vysoké pískání bývá znakem špatného napnutí rozvodového řetězu.
Skřípání při řazení naznačuje potíže se spojkou nebo převodovkou. Vrzání v nízkých otáčkách ukazuje hlavně na primární řetěz nebo řemen. Dunění a rachtání při volnoběhu bývá problém opotřebených ložisek klikové hřídele. U víceválcových motorů znamená pulzující zvuk často nerovnoměrnou práci válců.
Platí jednoduché pravidlo: každá nová nebo divná zvuková změna potřebuje rychlou kontrolu. Odkládání řešení může zapříčinit větší škody a dražší opravy.
Přílišné vibrace při jízdě
Každý stroj trochu vibruje. Pokud se ale vibrace náhle objeví, změní se nebo zesílí, je třeba zpozornět. Silné vibrace často znamenají problém uvnitř motoru, nejčastěji u pohyblivých částí nebo vyvážení.
Jak poznat neobvyklé vibrace?
Tyto vibrace jsou silnější, více je cítíte v řídítkách, sedle nebo stupačkách. Mění se s otáčkami nebo jsou doprovázeny neobvyklými zvuky.
Nejčastější důvod je nevyvážená kliková hřídel, špatná ložiska, poškozené vyvažovací hřídele nebo nerovnoměrný chod válců (u víceválcových). Pokud si nejste jisti, motocykl raději ukažte mechanikovi.
Ztráta výkonu a horší akcelerace
Motor, který už netáhne jako dřív, jasně dává najevo, že je něco v nepořádku. Slabší výkon může znamenat vážnější problém uvnitř motoru - ať už jde o spalování, nebo přenos síly.
Jak poznat, kdy jde o vážný problém?
Nižší výkon poznáte podle slabší akcelerace, pomalejší odezvy na plyn nebo menší maximální rychlosti. Někdy má motor nepravidelné otáčky, nebo neskáče do těch vyšších tak, jak jste zvyklí.
Slabší výkon při jízdě do kopce, špatná síla při rozjezdu za malých otáček nebo špatný běh volnoběhu jsou také typické znaky. Může jít o opotřebení pístních kroužků (míň komprese), netěsnost ventilů, špatné časování nebo špatnou práci sání/paliva.
Pro zjištění problému může mechanik provést měření komprese nebo zkontrolovat rozvody.
Špatné startování a nepravidelný chod
Potíže při startování nebývají jen o slabé baterii nebo svíčkách, mohou také ukazovat na mechanické potíže v motoru, které komplikují zapálení a plynulý běh.
Co za problémy bývá při startu?
Když se motor při startu točí, ale neběží, může jít o malou kompresi. Pokud startér „přeskakuje“ nebo je běh na začátku nepravidelný, bývá problém s rozdovem. U motorek s nožním startérem bývá zpětné „kopnutí“ ukázkou špatného časování.
Když motor sice chytne, ale hned zhasne, může mít velké netěsnosti nebo jiné vnitřní poškození. Mezi hlavní příčiny těchto potíží patří špatné pístní kroužky, netěsné ventily, špatné časování, rozvodový řetěz nebo celkové poškození mechanických částí.
Únik provozních kapalin: olej, chladicí kapalina, palivo
Pokud z motocyklu uniká kapalina, jde o jasnou známku problému s těsněním nebo poškozenými díly. Ani malé úniky se nevyplácí ignorovat - mohou ohrozit bezpečnost i dále poškodit motor.
Jak poznat, odkud kapalina uniká?
Únik oleje poznáte podle skvrn pod motorkou nebo mokrých oblastí na motoru - často u těsnění. Pakliže cítíte zápach spáleného oleje za jízdy nebo pravidelně zjišťujete úbytek při kontrole, je to známka potíží.
Mokrá oblast kolem víka ventilů znamená špatné těsnění tohoto víka. Mokré místo v oblasti základny válce bývá problém s těsněním hlavy. Únik ze spojky signalizuje špatné těsnění hřídele či O-kroužku. Pokud teče mezi polovinami karteru, bývá viníkem těsnění klikové skříně.
Chladicí kapalina zanechává barevné skvrny - podle typu kapaliny zelené, modré nebo růžové. Objevují se často u čerpadla, hadic nebo chladiče. Palivo uniká hlavně z karburátoru, hadic nebo dalších částí palivového systému - často také cítíte silnou vůni benzínu. Pokud zjistíte únik kapalin, řešte tento stav co nejdříve.
Přílišná spotřeba oleje
Musíte-li dolévat olej častěji než dříve a nevznikají pod motorkou skvrny, motor olej pravděpodobně spaluje. Tento problém bývá často přehlížen, ale znamená vážné opotřebení vnitřku motoru.
Kdy je vysoká spotřeba oleje důvodem k opravě?
Přílišná spotřeba oleje bývá kvůli špatným (opotřebeným) pístním kroužkům, vadným těsněním ventilů nebo příliš velké mezeře mezi pístem a stěnou válce. Často je důvodem i špatné odvětrání klikové skříně.
Problém poznáte podle častého doplňování, modrého nebo šedého kouře z výfuku (při akceleraci po volnoběhu), mokrých a zanesených zapalovacích svíček a měkkého, „tlumeného" zvuku motoru při jízdě.
Kouř z výfuku: co znamenají různé barvy kouře
Barva kouře z výfuku prozradí mnoho o stavu motoru. Každá barva má svůj důvod a ukazuje na jiný problém.
Bílý, modrý nebo černý kouř - jak rozpoznat potíže?
Hustý bílý kouř znamená, že se do spalovacího prostoru dostává chladicí kapalina - většinou kvůli prasklému těsnění, hlavě nebo bloku motoru. Lehce bílý kouř v zimě je ale jen pára od studeného počasí.
Modrý nebo šedý kouř ukazuje na spalování oleje - většinou kvůli špatným kroužkům, vodítkům nebo těsnění ventilů. U dvoutaktů se může jednat o nesprávný poměr oleje ve směsi.
Černý nebo tmavý kouř ukazuje na příliš mnoho paliva vs. vzduchu, což může být způsobeno špatným seřízením karburátoru, špatnou vstřikovací jednotkou, špinavým vzduchovým filtrem nebo ucpaným odvětráním klikové skříně.
Přehřívání motoru
Přehřívání je vážný problém, který dokáže motor rychle a zásadně poškodit. Většinou ukazuje na potíže s chlazením nebo spalováním, případně na opotřebené díly.
Jak poznáte, že se motor přehřívá?
Příznaky zahrnují vysokou provozní teplotu i při běžné jízdě, rychlé přehřívání v městském provozu nebo za horka, až přílišné sálání tepla. U chlazených motorů je signálem i ventilátor běžící pořád. Důvody mohou být nečistoty v chladicích kanálech, špatné spalování, vadné časování nebo zatuhlé vnitřní součásti způsobující nadměrné tření.
Když tyto problémy podchytíte včas a řešíte je, vyhnete se velkým opravám, vaše motorka vydrží déle a budete se cítit bezpečněji. Najděte si čas na pravidelnou údržbu a všímejte si i malých změn v chování svého stroje. Pokud si nevíte rady, svěřte motorku zkušenému mechanikovi. Vyplatí se nakupovat kvalitní díly, protože ty levné často znamenají větší riziko dalších problémů a předčasného opotřebení, což ve výsledku stojí víc peněz i nervů.
Zdroj foto: gmoto.cz