Obsahově malý, ale přesto výkonný motor Ford 1.0 EcoBoost se již popáté v řadě stal vítězem své kategorie v odborné anketě International Engine of the Year (mezinárodní anketa Motor roku). Porota ocenila kombinaci jeho výkonu, spotřeby a technické úrovně.
Šedesát pět motoristických novinářů z jednatřiceti zemí letos opět jmenovalo tříválcový EcoBoost nejlepším motorem v kategorii do jednoho litru. EcoBoost tak nechal za sebou třicet dva konkurenčních motorů – o devatenáct více než v roce 2012, kdy byl do ankety nominován poprvé.
Během roku 2015 mu přitom přibyla konkurence. Hned několik automobilek uvedlo na trh motory s objemem pod 1,0 litru, přeplňované turbodmychadlem a osazené přímým vstřikováním paliva.
Nejmenší EcoBoost je k dostání ve dvaasedmdesáti zemích celého světa a vyrábí se ve variantách 74, 92, 103 a dokonce i 132 kW. (Pozn. redakce: Nejvýkonnější varianta pohání soutěžní Fiestu R2.)
V provedení 103 kW má vyšší měrný výkon než Bugatti Veyron. Homologovaná Formule Ford s EcoBoostem naladěným na 151 kW zajela slavnou Severní smyčku německého závodního okruhu Nürburgring v čase 7 minut 22 sekund, čímž překonala i několik supersportovních automobilů typu Lamborghini Aventador, Ferrari Enzo či Pagani Zonda.
V Evropě nabízí Ford oceňovanou jednotku v jedenácti modelech. Jsou to Fiesta, EcoSport, B-MAX, Focus, C-MAX, Grand C MAX, Tourneo a Transit Connect, Tourneo a Transit Courier a dokonce i Mondeo.
Dokonce každý pátý Ford prodaný v Evropě během roku 2015 měl pod kapotou právě 1.0 EcoBoost, v případě Fiesty to byly bezmála dva vozy z pěti.
Některá z technických řešení zážehových motorů EcoBoost uplatnil Ford rovněž na nejnovější řadě vznětových motorů, pojmenované EcoBlue. Díky turbodmychadlu s nízkou setrvačností, vysokotlakému přímému vstřikování paliva, integrovanému sběrnému potrubí, rozvodovému řemenu v olejové lázni a dalším opatřením jsou motory EcoBlue až o 13 procent hospodárnější a mají o 20 procent vyšší točivý moment v nízkých otáčkách.*
Výrobní řadu EcoBoost dále tvoří čtyřválce 1.5, 1.6, 2.0, a 2.3 l a vidlicové šestiválce 2.7 a 3.5 l. Speciální varianta posledního jmenovaného motoru pohání nový supersportovní vůz Ford GT, jehož závodní verzi uvidíme již za několik týdnů na trati slavného vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans.
A pro odlehčení přídáváme dvě videa s motorem 1.0 EcoBoost v "hlavní roli" :