Doručit na druhý konec republiky balík umí Česká pošta i kdejaká přepravní společnost. Stejné tvrzení se ovšem nedá říci o případech, kdy se přepravují velké stroje či části výrobních továren. S tím si poradí málokdo. My v ČR ale máme jednoho odborníka, který přepravuje po celém světě.
Nadměrná přeprava je doménou společnosti Easy Logistics. Přepravuje výrobky, které jsou dlouhé až 22 m, široké až 6 m, vysoké až 4,5 m a váží až 53 tun. Tyto kolosy navíc stěhují nejen v rámci naší republiky, ale i do cca 60 dalších států.
Nejdříve se musí vybrat technika
Pro nadrozměrnou dopravu je třeba speciální technika. Tahače, podvalníky, návěsy i jeřáby, které náklad přemístí. Easy Logistics využívá stroje značek Volvo, Faymonville či Broshius. Má jich rovnou několik s různou tonáží a dalšími vlastnostmi, jako je například ložná výška. Technika je většinou to první, co se u nadrozměrné přepravy zvažuje.
Vhodná trasa je důležitá
Následuje výběr vhodné trasy. S těžkým nákladem nelze jezdit po libovolných silnicích. Pro přepravu nadrozměrných nákladů musí navíc operátoři vzít v úvahu i výšku či šířku mostů. Rozhodně jim tedy nestačí zadat trasu do navigace. Kolikrát je také nutné vyřídit nejrůznější povolení. Když se cestuje na delší vzdálenost do zahraničí, je přeprava nadrozměrných zásilek řešena ve spolupráci s partnerskými dopravci, i pro ně je třeba vyřídit povolení.
Řidiči by si zasloužili metál
Nejsložitější část přepravy těžkých nákladů však leží na bedrech řidičů. Právě ti musí dlouhé hodiny udržet pozornost a řídit zodpovědně s vědomím, že vezou i několik desítek tun. Často se navíc jezdí přes noc, aby přeprava těžkých zásilek nenarušovala běžný provoz, přičemž třeba do takového Ruska či Portugalska se jede až čtyři dny. Pro všechny případy jsou veškeré zásilky pojištěny po celém území Evropy do 10 mil. Kč. Easy Logistics se ovšem nezalekne ani přepravy mimo EU.