Člověk by si myslel, že ladnost a výkonnost krasobruslařských šampionů má jen těžko něco společného s ovládáním luxusního kupé. Ve skutečnosti však kontrola pohybů a rovnováha těchto sportovců inspirovaly vývoj podvozku nového automobilu Lexus LC.
Stejně jako mnoho jiných lidí i Masahita Watanabeho, zástupce vedoucího konstruktéra odpovědného za novou platformu GA-L (Global Architecture – Luxury) modelu LC, uchvacuje ladnost, rychlost a preciznost, kterou krasobruslaři projevují během svých sestav. Při sledování jejich představení si uvědomil, že fyzikální zákonitosti, podle nichž ovládá bruslař své tělo, by se daly využít při navrhování podvozku nového vozidla.

Díky tomu má nové LC ty nejlepší možné specifikace co se týče setrvačnosti, což znamená, že každá součást jeho podvozku je navržena tak, aby dosahovala ideálního rozložení hmotnosti, a dodávala tak automobilu skvělou svižnost.
„Zásadní roli hraje poloha těžiště – je umístěno v linii procházející středem karoserie LC a všechny komponenty kolem něj jsou co nejlehčí. Napomáhají tak vynikající rotaci. Jak to funguje, zjistíte, když uvidíte, jak se krasobruslař otáčí na místě: otáčí se rychleji, když stáhne ruce k tělu a nohy dá k sobě, protože těžší části těla jsou pak blíže k jeho středu. Tytéž principy vystřeďování jsme využili pro novou platformu GA-L,“ popisuje Masahito Watanabe.
Jednou z největších priorit bylo umístit těžiště – tedy bod, kde je hmotnost vozidla rovnoměrně rozložená a všechny jeho strany jsou v rovnováze – co nejníže, aby vozidlo získalo dokonalou stabilitu.

Jako sklenice od vína
„Představte si sklenku vína,“ říká Watanabe. „Ve sklence na dlouhé nožce působí vyšší hmotnost vína výše nad stolem a kvůli tomu se sklenka, ve srovnání se stabilnější sklenkou na krátké nožce, snadněji převrátí. Totéž platí o automobilech. Hranatá dodávka s vysoko umístěným těžištěm se při nečekané prudké otočce může převrhnout, ale závodní auto s nízkým těžištěm nikoliv.“
Výjimečnost této nové platformy však nespočívá jen v přemístění těžiště a využití lehkých součástí. Vše začalo prototypem podvozku vytvořeným na základě modelu Lexus GS a sloužícím jako pojízdná výzkumná laboratoř. Tento prototyp, kterému konstruktérský tým láskyplně přezdíval „Franken-GS“, byl vyzkoušen na mnoha zkušebních dráhách a tím byly otestovány jeho jízdní a manipulační vlastnosti. Ideální design vznikl teprve po několika tisících ujetých kilometrů a po mnoha úpravách.
„Podvozek GS jsme použili proto, že má klasickou koncepci pohonu a velikostí se nejvíce blížil budoucí velikosti modelu LC,“ vysvětluje Watanabe. „Na pohled to nebylo nic úchvatného, ale jeho krása spočívala v účelu a v tom, že nám to pomohlo uvést teorie o rozložení hmotnosti do praxe. Zjistili jsme, že dokážeme výrazně zvýšit výkon platformy pouhou změnou vlastností setrvačnosti.
Toto úsilí přineslo jemnou úpravu rozložení hmotnosti modelu LC na přední a zadní část v poměru 51,4:48,6, snížení těžiště o 37 mm na 513 mm a vylepšení rotačního momentu setrvačnosti. Pro řidiče to znamená lépe reagující a stabilnější podvozek s omezeným pohybem karoserie a hladkou jízdu zatáčkami.
Poznatky získané při práci na „Franken-GS“ byly využity při konstrukci funkčního prototypu LC s motorem V8 umístěným nízko za přední nápravou.
Pak se už mohla pozornost soustředit na polohu sedadla řidiče, které bylo posunuto blíže ke středu automobilu a umístěno co nejníže a jehož kyčelní bod je blízko těžiště, tak aby měl řidič skutečně pocit jednoty se svým vozem.
Výsledkem byla nová, velice pevná platforma s pohonem na zadní kola, s ideálním rozložením hmotnosti a s proporcemi sportovního kupé. Jakmile byla na podvozek umístěna karoserie, přesunulo se těžiště ještě níže, a to díky použití lehkých součástí, k nimž patřila střecha z kompozitu s uhlíkovými vlákny, hliníkové panely a komponenty a prvky z uhlíkových vláken v kabině. Všechny tyto detaily napomohly tomu, aby se z LC stalo GT se svižným ovládáním.
„Získali jsme vůz, který vykazuje vynikající stabilitu a rovnováhu v rozích, minimální snížení zádě při zrychlování a zpomalování a precizní reakci při otočení volantem. Nová platforma GA-L bude hrát zásadní roli při vytváření nové image značky Lexus,“ uzavírá Watanabe.